دیسک جانکی یا به زبان عامیانه دیجی به معنای سوارکار دیسک است، این اسم برای اولینبار در رادیو برای مطرح آهنگهای پاپولار بر روی گرامافونهای قدیمی به نام دیسک به کار رفت، و کار اصلی آن بهاصطلاح جاک کردن یعنی پخش و افکت گذاری بود، اما امروزه فعالیت آنها بسیار پیچیدهتر و با امکانات و تجهیزات بسیار حرفهایتر صورت میگیرد.
امروزه به چه کسانی دیجی میگویند؟
همانطور که گفته شد فعالیت و نحوه کار این افراد امروزه بسیار متفاوتتر از گذشته است، این افراد امروزه در اکثر جشنها و مجالس شادی ما حضور دارند و باعث ایجاد شور و هیجان در میهمانیها میشوند، و برعکس چیزی که اکثر افراد فکر میکنند کار این اشخاص بسیار دشوار است و قبل از هر مجلس باید حسابی خود را آماده کنند. امروزه این نوع فعالیت اینگونه است که آهنگها شاد که گاهی توسط خود و گاهی توسط افراد دیگر تهیه شدند را جمعآوری کرده و در هر مجلس بر اساس سبک و سلیقه افراد آنها را اجرا میکنند.
وسایل موردنیاز
این افراد از تجهیزات صوتی بسیار پیشرفتهای استفاده میکنند که میتوانند دو منبع موسیقی مختلف را همزمان پخش کرده و یکدیگر را باهم ترکیب کنند تا در نهایت از هر دو آن یک موسیقی یکپارچه ایجاد شود، کار اغلب این دستگاهها شامل همسو کردن ضربات ریتم این دو موسیقی است. از جمله تجهیزات آنها میتوان به دستگاه دیجی ، لپتاپ، هدفون، بلندگو، میکروفون و تجهیزات نورپردازی اشاره کرد که در ادامه با هرکدام بیشتر آشنا میشویم.
دستگاههای مورداستفاده
این دستگاه اصلیترین وسیله برای هر فردی در این شغل است که در هر مراسم مشخص میکند که کار شما چیست، این دستگاه انواع مختلفی دارد که قیمت آن بر اساس سادگی و حرفهای بودنش تغییر میکند، این دستگاه میتواند یک ست دیجی کامل یا یک دستگاه کنترلر کوچک باشد مهم مهارت فرد در کارش است که چگونه از این دستگاه استفاده میکند که این مهارت با آموزش و تجربه و تمرین برای افراد به دست میآید.
لپتاپ دیجی
مهم نیست که از یک کنترلر ساده استفاده کنید یا یک ست کامل دیجی درهرصورت شما نیازمند یک لپتاپ خوب برای کار خود هستید تا بتوانید بانک موسیقی خود را ذخیره کرده و آن را تبادل کنید. این لپ تاپ درواقع کلاس کار حرفهای شما را نشان میدهد. از طرفی کیفیت کار با این قبیل وسایل و تجهیزات حرفهای با دیگر امکانات مشابه بهحدی است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد!
هدفون مناسب
این هدفونها یکی از اصلیترین تجهیزات است به صورتی که هیچیک از آنها بدون هدفون خود به روی صحنه نمیروند. با استفاده از این هدفونها فرد میتواند موسیقی بعدی که قرار است اجرا شود را بررسی و آماده کند. این هدفونها انواع مختلفی دارند و هریک برای کار خاصی مناسب هستند. برای مثال برخی صدا محیط را گرفته و به صدا هدفون شما اضافه میکنند بعضیها بهصورت کامل جلوی شنیدن صدای خارجی را میگیرند تا شما بهخوبی موسیقی بعدی را بشنوید. انتخاب این هدفون بر اساس علایق و سبککاری هر فرد است.
بلندگو مخصوص
بلندگو نتیجه نهایی کار را به نمایش میگذارد پس باید در انتخاب آن بسیار دقت کرد، همچنین نحوه فعالیت دیجی که بهصورت سیار است یا در یک جا اجرا میکند یکی از عوامل مهم در انتخاب بلندگو است.
برای افرادی که در یک مکان خاص اجرا میکنند بهترین کار این است که بلندگوهای بزرگ با حجم صدای بسیار زیاد استفاده کنند اما برای افرادی که بهصورت سیار کار میکنند بسیار قابل اهمیت است که از بلندگوهای سبک و البته با حجم صدای مناسب استفاده کنند.
کاربرد میکروفون برای دیجی
استفاده از میکروفون چندان اهمیتی ندارد اما درصورتیکه مخاطب شما برایتان اهمیت نداشته باشد. کار اصلی هر دیجی انتقال حس درونی خود در آن لحظه به مخاطب است و بهترین ابزار برای ارتباط گرفتن با مخاطب استفاده از میکروفون است. شما در حین اجرا بهعنوان مجری صحنه باید بتوانید تمام هیجان و احساس خود را در آن لحظه به مخاطب انتقال دهید تا کار و صحنه تأثیرگذاری برای مخاطب داشته باشید
تجهیزات نورپردازی
همانطور که گفته شد کار اصلی این افراد انتقال شور و هیجان به مخاطب خود است و نورها یکی از اصلیترین روشهای ایجاد این حس در افراد هستند. همچنین در این زمینه تنوع بسیار زیادی وجود دارد که البته این تنوع زیاد همیشه خوب نیست و استفاده بیش از حد از نورها باعث افت کیفیت صحنه میشود پس برای انتخاب نورها باید با افراد متخصص مشورت کرد.
همچنین تجهیزات نورپردازی هزینه زیادی دارند و بسیاری از افراد برای شروع کار خود این تجهیزات را اجاره میکنند
دیجی ها چطور برای یک مراسم آماده میشوند
کار یک دیجی از زمانی که مشتری با او تماس میگیرد شروع میشود، بعد از اولین تماس یا دیدار این فرد باید موسیقیهای مناسب برای مراسم را آماده کند. برای این کار اکثر افراد حرفهای مصاحبه کوچکی را با مشتری انجام میدهند تا بیشتر با سبک موسیقیها موردعلاقه، نوع مراسم، و هدف اصلی مشتری آشنا شوند بهطورکلی میتوان گفت که به دنبال چیزی که درون مشتری است میگردند.
حرفهای باشید تا محبوب بمانید
حالا که علایق و هدف مشتری مشخص شد میتوان پلی لیستی مناسب تهیه کرد که این با سبک و حال هوای مراسم همخوانی داشته باشد و از آن مهمتر یک فرد حرفهای باید تا چند ساعت بعد از مراسم موسیقی برای اجرا داشته باشد چون گاهی ممکن است زمان یک مراسم طولانیتر شود. قدم بعدی برای داشتن اجرای بهتر بررسی محل برگزاری مراسم است تا بتوان بهترین موقعیت برای قراردادن تجهیزات نورپردازی و صوتی را پیدا کرد.
همچنین ممکن است گاهی قبل از اجرای یک مراسم، پلی لیست آن بارها به دلایل مختلفی مثل حضور افرادی خاص، استفاده از آهنگهایی خاص و ازاینقبیل مسائل تغییر کند و یک دیجی حرفهای باید برای چنین شرایطی آمادگی کامل داشته باشد.
معمولاً یک فرد حرفهای یک هفته مانده به مراسم همه چیز را کاملاً آماده میکند و بارهاوبارها جزئیات را بررسی میکند و چندین کپی از فایلهای خود تهیه کرده و تمام تجهیزات خود را بررسی میکند تا روز مراسم بدون مشکل و استرسی کار خود را اجرا کند.
مقالات مرتبط :