سفره عقد و جشن عروسی

سفره عقد و جشن عروسی

سفره عقد و جشن عروسی

مراسم عقد و عروسی ایرانی به ایران باستان و آئین زرتشت بازمی‌گردد که معمولا بعد از مراسم بله برون و آشنایی دو خانواده انجام می‌شود .

چگونه مراسم عقد برگزاری کنیم ؟

معمولا مراسم نامزدی یا عقد را در دفتر عقد و یا منزل عروس خانم برگزار می‌کنند و تمام مخارج آن را هم خانواده عروس بر عهده می‌گیرند و در این مراسم آقا داماد و خانواده به همراه گل و کیک به مراسم می‌روند . در برخی شهرها میوه و شام مراسم را خانواده داماد تدارک می‌بینند و به عروس خانم می‌برند . بعضی قوم‌ها هم رسم بر این دارند که خانواده عروس و داماد هر کدام برای فامیل خود یک مراسم نامزدی یا عقد جدا برگزار کنند . در مورد تمامی این موارد در مجلس بله برون توافق می‌کنند و مسئولیت‌ها را توافقی به گردن می‌گیرند .

در مراسم عقد سفره عقد پهن می‌شود و عروس و داماد بر سر آن می‌نشینند و به خطبه‌ای که توسط عاقد خوانده می‌شود گوش می‌دهند .
سفره عقد به طور معمول شامل یک پارچه ترمه‌ است که به روی یک پارچه سفید پهن می‌شود و تمامی وسایل سفره عقد بر روی آن قرار می‌گیرند .

15 قلم وسایل سفره عقد :

1. آینه و شمعدان
2. قرآن مجید و جانماز
3. نبات
4. نان و پنیر و سبزی
5. عسل
6. تخم‌مرغ
7. سکه
8. گردو
9. بادام
10. سیب‌سرخ
11. گل
12. حلقه
13. اسپند
14. کله قند
15. قو

در حضور بزرگان خانواده خطبه عقد خوانده می شود

قند بر روی سر عروس و داماد در حین خواندن خطبه سابیده می شود .

سپس حلقه ها رد و بدل می شود .

عروس و داماد در دهان یکدگیر عسل می گذارند و دهان یکدیگر را شروع زندگی مشترک شیرین می‌کنند .

بعد از آن مهمانان حاضر به عروس و داماد سکه های طلا و یا جواهر هدیه می دهند .

در آخر مراسم عروس و داماد به رسم یادگاری تحفه‌ای ناقابل را بعنوان هدیه به شما می‌دهند .

6 نکته برای برگزاری مراسم عروسی

1. آرام باشید و زیرك

روز عروسی بیشتر مردم همراه با استرس سر می‌شود

استرس به دلیل اینكه آیا تمام كار ها به نوبت و طبق برنامه ریزی انجام می‌شود؟ آرام باشید .

امروز با پیش خودتان تصمیم بگیرید هر اتفاقی كه پیش آمد آرام باشید و سریعا به دنبال یك راه حل برای آن بگردید .

امروز تصمیم بگیرید كه زیرك و باهوش باشید .

اتفاقاتی اعم از خرابی وسایل ، دیر رسیدن ماشین و یا ترافیك سنگین، تصادف ناگهانی پریشان و مضطربتان نکند .

2. تیم تشریفات داشته باشید

در مراسم های بزرگ گاهی دلخوری هایی هم به وجود می‌آید .

در نظر داشته باشید كه یك عذر خواهی ساده جلوی یك كینه طولانی مدت را می‌گیرد .

تیم تشریفات همان مدیریت اجرایی است و همه كارهای اجرایی، هماهنگی و… را بر عهده می‌گیرد .

شما نیازی نیست خیلی خرج كنید . فقط یك تیم تشریفات از دوستان خود و یا نزدیكان خودتان را تدارك ببینید .

معمولا در اغلب عروسی ها ، این مسئولیت به یک فرد با سابقه در مدیریت این نوع مراسم‌ها سپرده می شود .

3. مسافت ها را حتما دریابید

یكی از مشكلات بزرگ و همیشگی روزهای عروسی

دور بودن آرایشگاه عروس به آتلیه و همینطور دوری به مكان اصلی برگزاری عروسی است .

سعی كنید این سه را نزدیك به هم انتخاب کنید تا این مشكل نیز حل شود .

4. عكس با نزدیكان فراموش نشود

به واسطه استرس موجود و جو مراسم عروسی ممكن است ، فراموش كنید

كه با نزدیك ترین فامیل های خودتان عكس های بیندازید .

به تیم تشریفات بسپارید كه این موضوع را در فهرست برنامه ها بگنجانند .

5. مراسم پذیرایی فراموش نشود

حتما به نزدیكان خود مدیریت شیرینی و میوه و آب خنك آشامیدنی و شربت و سرانجام شام را بسپارید

تا هم از حیف و میل شدن جلوگیری کنید

و هم مطمئن شوید كه از همه مهمانان به بهترین نحو پذیرایی شده است .

6. تشكر فراموش نشود

تشكر كردن را بالاخص از اعضای خانواده تان كه احتمالا به اندازه شما و یا حتی بیشتر از شما استرس داشته اند فراموش نكنید .

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

خدمات ما :

سفره عقد و جشن عروسی

با کلیک بر روی هر عکس ، آنها را در سایز های بزرگ تر ببینید .

پروژه زعفرانیه

پروژه گرمدره

پروژه محمد شهر

پروژه ولنجک